Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


szukaj po słowie:

w dziale:



   

Emmerson na rynku NewConnect i z franczyzą

KRN.pl: Dlaczego Emmerson zdecydował się wejść na rynek NewConnect?

Marek Krajewski: Z jednej strony naszym celem było pozyskanie środków finansowych, m.in. na rozwój sieci franczyzowej oraz rozbudowę własnego działu handlowego, natomiast z drugiej strony mieliśmy na celu wzmocnienie naszego wizerunku na rynku kapitałowym. Zależy nam, aby sukcesywnie budować dobre relacje z inwestorami, zarówno pod względem bieżącej działalności spółki, jak i długofalowych decyzji strategicznych. Jako spółka publiczna stajemy się także bardziej transparentni dla naszych partnerów biznesowych, co bezpośrednio przełoży się na naszą pozycję konkurencyjną na rynku.

Czy zyski z debiutu były zadowalające? Jakie są prognozy notowań spółki na najbliższy czas?

Emisja zakończyła się pełnym sukcesem, pozyskaliśmy 1 mln zł, natomiast popyt zgłaszany przez inwestorów był nawet większy. Jednakże nie chcieliśmy dopuścić do zbyt dużego rozwodnienia akcjonariatu, tym bardziej że obecne działania inwestycyjne możemy także z powodzeniem finansować ze środków własnych.

Jeśli chodzi o wycenę akcji, to jest ona zawsze uzależniona od indywidualnych decyzji inwestorów. Natomiast z naszej strony staramy się w jak najbardziej rzetelny i terminowy sposób przekazywać informacje inwestorom, na podstawie których mogą oni podejmować właściwe decyzje.

Czy spółka kryzys ma już za sobą? Jakie działania podjęto, aby przezwyciężyć skutki kryzysu i odrobić straty z lat ubiegłych?

Rynek nieruchomości otrząsnął się po kryzysie finansowym. Działamy od wielu lat na tym rynku i wiemy, że najlepszą strategią jest działalność we wszystkich segmentach rynku oraz rozbudowa usług komplementarnych. Siłą grupy Emmerson jest nie tylko jej rozbudowana oferta i poziom usług, wieloletnie doświadczenie na rynku, profesjonalny zespół, ale także mocny wizerunek i znaczące miejsce na rynku marketingu i reklamy, zdobyte dzięki promocji własnych przedsięwzięć oraz obsłudze klientów instytucjonalnych. Ten kapitał procentuje w warunkach dekoniunktury, np. poprzez liczne kontakty biznesowe (stała współpraca, rabaty), rekomendacje klientów, intensywne działania w sferze public relations.

Jakie są przyczyny stworzenia przez Emmerson systemu franczyzowego?

Rynek nieruchomości zmierza w kierunku konsolidacji. Nie chcemy tracić czasu, czekając na bardziej sprzyjające warunki. Emmerson ma duży potencjał i możliwości, które może zaoferować swoim partnerom. My dajemy markę, doświadczenie, standardy działania i zarządzania oraz tańsze narzędzia do prowadzenia biznesu, zaś franczyzobiorca – wiedzę o rynku lokalnym i ciężką pracę. Dzięki takiej formie współpracy każda ze stron może uzyskać dodatkowe korzyści.

Posiadamy już biura w największych miastach Polski, zaś dzięki systemowi franczyzowemu rozszerzymy obszar naszej działalności o miasta średniej wielkości, a tym samym wzmocnimy naszą pozycję na rynku.

Co oferuje Emmerson franczyzobiorcom i jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać franczyzobiorcą?

Oferujemy sprawdzoną koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, dostęp do kluczowych narzędzi służących realizacji tego celu, a także silne wsparcie marketingowe. Warunki finansowe ustalane są w drodze indywidualnych negocjacji, po analizie konkretnej sytuacji potencjalnego franczyzobiorcy, a także lokalnego rynku nieruchomości.

Największe szanse na współpracę mają osoby znające lokalny rynek nieruchomości. Jeśli kandydat nie jest licencjonowanym pośrednikiem, to będzie musiał zatrudnić takiego specjalistę. Osoba rozpoczynająca działalność franczyzową powinna dysponować środkami finansowymi na wynajęcie odpowiedniego lokalu, jego urządzenie i wyposażenie, a także rozpoczęcie działalności operacyjnej. W praktyce rozmowy prowadzone są głównie z osobami, które już prowadzą działalność gospodarczą i posiadają własne biuro. Początkowa opłata licencyjna mieści się w kwocie 20 tys. zł.

Jak dużą sieć franczyzową planuje rozwinąć spółka?

Docelową wielkość sieci franczyzowej uzależniamy od zapotrzebowania rynku oraz ogólnej jego kondycji. Natomiast w planach mamy otworzenie co najmniej 30 biur franczyzowych do końca 2011 r. Pierwsze biuro franczyzowe uruchomiliśmy 15 września br. w Białymstoku. Cały czas prowadzimy intensywne rozmowy z kolejnymi partnerami, jeszcze w tym roku pojawią się kolejne biura.

W jaki sposób Emmerson chce zapewnić właściwy poziom świadczonych usług w ramach marki?

W ciągu wieloletniej działalności wypracowaliśmy standardy działania, które stanowią główny element know-how oferowanego franczyzobiorcom. Wszelkie procedury, standardy, regulaminy, elementy tożsamości firmy (System Identyfikacji Wizualnej) i druki są określone w podręczniku dla franczyzobiorcy. Wszyscy franczyzobiorcy i ich pracownicy przed rozpoczęciem działalności uczestniczą w intensywnym szkoleniu, obejmującym nie tylko prezentację firmy, standardy zawodowe, ale również techniki sprzedaży. Korzystając z firmowej bazy danych w ramach Intranetu, franczyzobiorcy podlegają wewnętrzemu monitoringowi pod kątem zgodności z firmowymi procedurami i standardami obsługi.

Czy wraz z siecią franczyzową Emmerson będzie rozwijał sieć własnych biur?

Rozwój sieci własnej jest kluczowym elementem naszej strategii, głównie z uwagi na to, że to właśnie biura własne generują największą cześć zysków. Zakładamy, że w optymalnych warunkach, dzięki rozwojowi franczyz sieć Emmerson S.A. za 2 lata będzie liczyć około 60 biur na terenie całego kraju, zaś łączna liczba pośredników i doradców będzie dwa razy większa niż obecnie. Planujemy, aby docelowo na jedno własne biuro przypadały dwa lub trzy franczyzowe, to zapewniłoby nam najbardziej optymalną strukturę kosztową.

Czy Emmerson odczuł skutki spadku zaufania klientów do pośredników obrotu nieruchomościami, o którym pisała niedawno prasa?

Pogorszenie wyniku finansowego w 2009 roku to w znacznej mierze efekt zastoju na rynku nieruchomości, spowodowanego kryzysem na światowym rynku finansowym. Szczególnie było to odczuwalne w segmencie nieruchomości na rynku pierwotnym, których sprzedaż jest dla nas najbardziej atrakcyjna pod względem marżowym. Bazując na obecnej sytuacji rynkowej spodziewamy się, że jeszcze w tym roku nastąpi poprawa. Kluczową kwestią dla rozwoju rynku jest zdolność kredytowa klientów. Istotną przesłanką optymizmu w tym względzie jest zmiana nastawienia banków.

Nie zauważyliśmy spadku zaufania klientów do naszych usług. Naszą pozycję rynkową budowaliśmy przez wiele lat. To doświadczenie procentuje również w okresie cyklicznych zastojów.

Jakie grupy klientów najczęściej korzystają z usług Emmerson?

Emmerson jako grupa działa praktycznie we wszystkich segmentach rynku nieruchomości. Oferujemy nie tylko pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, ale także wyceny nieruchomości i analizy rynku, zarządzanie nieruchomościami, doradztwo i pośrednictwo kredytowe, marketing i reklamę nieruchomości. Obsługujemy klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, zarówno z kraju jak i zagranicy.

Rozmawiał Maciej Jakubowiak

Źródło: KRN.pl,  2010.09.27
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Architekt ma coś z rzemieślnika
Artykuł
Architekt ma coś z rzemieślnika