Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomo¶ci
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowo¶æ lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


szukaj po s³owie:

w dziale:



   

Wielka p³yta i S7 – ci±g³e dyskusje to za ma³o

Blokowiska budowane w technologii wielkop³ytowej to spora czê¶æ zabudowy wielorodzinnej Krakowa. Choæ dzisiaj jeszcze wiêkszo¶æ mieszkañców nie zastanawia siê nad tym, co bêdzie w przysz³o¶ci, to w³adze miasta i eksperci z bran¿y przekonuj±, ¿e tylko szybko przeprowadzony proces rehabilitacji takich obiektów zapobiegnie ich ca³kowitej degradacji. W zwi±zku z tym w³adze Krakowa chc± rozpocz±æ dzia³ania zmierzaj±ce do tzw. rehabilitacji terenów osiedli wznoszonych w ubieg³ym stuleciu w technologii wielkop³ytowej. Jednak, ju¿ teraz wiadomo, ¿e bez rz±dowej pomocy miasto z tym wyzwaniem sobie nie poradzi.

W³adze Krakowa prekursorem rewitalizacji wielkiej p³yty

Rehabilitacja to przywrócenie osiedlom pierwotnych warto¶ci funkcjonalnych i spo³ecznych. Chodzi tu przede wszystkim o dostosowanie skupisk takiej zabudowy do wymagañ nowoczesnego budownictwa, ale tak¿e oczekiwañ wspó³czesnego, coraz bardziej wymagaj±cego, mieszkañca. Podjêli¶my siê tych problemów dlatego, ¿e widzimy, co siê dzieje w Krakowie, zreszt± nie tylko w Krakowie, bo to jest problem ogólnopolski, z osiedlami powsta³ymi w latach 70. i 80. ubieg³ego stulecia. Wiemy dok³adnie, ¿e s± to tereny, które uleg³y ju¿ tak du¿ym przekszta³ceniom, ¿e wymagaj± bardzo pilnego zajêcia siê tym problemem – mówi³a 25 marca br. podczas debaty Zastêpca Prezydenta ds. Rozwoju Miasta El¿bieta Koterba.

Pierwszym krokiem do realizacji tego celu ma byæ uchwa³a przyjêta przez Radê Miasta Krakowa, która zak³ada, ¿e 19 osiedli mieszkaniowych zlokalizowanych w granicach miasta zostanie poddanych delimitacji. Obszar ten stanowi ok. 553 ha, które s± zamieszkiwane przez 145 tys. osób, czyli oznacza to, ¿e jedna pi±ta ludno¶ci Krakowa zamieszkuje obszar, który stanowi niewiele ponad 2 proc. ca³kowitej powierzchni miasta. To oznacza ogromn± gêsto¶æ zaludnienia, ale to te¿ oznacza, jaki problem w nied³ugiej przysz³o¶ci mo¿emy mieæ z tymi obszarami. Proszê sobie wyobraziæ sytuacjê, ¿e stan techniczny tych osiedli pogorszy siê na tyle, ¿e nie bêd± mo¿liwe do zamieszkania – argumentowa³a El¿bieta Koterba.

W ramach pilota¿owej fazy rehabilitacji terenów wielkop³ytowych w³adze miasta chc± przeprowadziæ prace w obrêbie trzech obszarów: Ugorka, Olszy oraz Azorów. S± to tereny, na których zamieszkuje 28 tys. osób. Programy pilota¿owe, od których dzia³ania na tej p³aszczy¼nie zacznie miasto, maj± staæ siê fundamentem do stworzenia lokalnego programu rehabilitacji wielkop³ytowej zabudowy. Na samo tworzenie programów odnowy wp³yw maj± mieszkañcy tych terenów, którzy podczas warsztatów czy innych spotkañ mogli wyraziæ swoje zdanie. W dyskusje na ten temat w³±czone zosta³o tak¿e ¶rodowisko ekspertów, m.in. Politechniki Krakowskiej. Wszystkie te dzia³ania zmierzaj± do tego, by¶my mogli stworzyæ programy, które akceptuj± mieszkañcy. To jest ta czê¶æ spo³eczna rehabilitacji. W chwili obecnej bêdziemy spotykaæ siê w ramach Forum Rehabilitacyjnego, na którym w³a¶nie mieszkañcy bêd± tworzyæ programy – wyja¶nia El¿bieta Koterba.

Wbrew pozorom, najwiêkszy problem w zakresie rehabilitacji tego typu obiektów nie stanowi tylko to, co widoczne na zewn±trz, czyli wygl±d i sam stan budynków. Bardzo wa¿ne, a co za tym idzie wymagaj±ce podjêcia odpowiednich dzia³añ, s± tak¿e takie kwestie, jak: s³aby dostêp do punktów us³ugowych, du¿a gêsto¶æ zaludnienia tych terenów, deficyt miejsc parkingowych czy te¿ niekorzystna sytuacja demograficzna (wysoki wska¼nik ¶redniego wieku, spadek liczby m³odych mieszkañców).

Jednak przeprowadzenie tzw. rehabilitacji spo³ecznej bêdzie o wiele ³atwiejsze ni¿ realizacja zadañ zwi±zanych z rehabilitacj± techniczn±. W tym kontek¶cie dzia³ania miasta bêd± niewystarczaj±ce – w tym celu konieczne jest wprowadzenie programów rz±dowych i specustaw. Tylko wtedy dzia³ania na szerok± skalê bêd± w Krakowie mo¿liwe do przeprowadzenia.

Kraków omijany przez rz±dz±cych?

Jedn± z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych nie tylko przez mieszkañców samego Krakowa, ale tak¿e ca³ej Ma³opolski jest realizacja dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 – Lubieñ – Rabka, a tak¿e z Krakowa do granicy województwa ma³opolskiego i ¶wiêtokrzyskiego. Opó¼nienia w budowie tych tras siêgaj± ju¿ kilku lat, a wszystko na to wskazuje, ¿e bêd± jeszcze wiêksze. Materia³y ministerstwa infrastruktury dotycz±ce programu budowy autostrad i dróg krajowych wykazuj±, ¿e droga S7 jest najbardziej obci±¿ona spo¶ród dróg ekspresowych planowanych do realizacji, w budowie czy funkcjonuj±cych. Z tego nasuwa siê wniosek, ¿e powinna byæ budowana w pierwszej kolejno¶ci – mówi³ Krzysztof Adamczyk, pe³nomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Inwestycji Strategicznych. Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. sytuuje odcinek „granica województwa ¶wiêtokrzyskiego – Igo³omska” na czwartej pozycji, a to jest najwy¿sza pozycja dla zadañ dla naszego regionu – dodaje.

Dlaczego zatem Ma³opolska wci±¿ nie mo¿e doczekaæ siê podjêcia dzia³añ zwi±zanych z realizacj± wspomnianych odcinków? Zdaniem dyskutuj±cych w ramach inicjatywy „Debaty o gospodarce”, du¿e znaczenie dla kolejno¶ci realizacji rz±dowych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce ma si³a polityczna regionu, która niestety nie jest mocn± stron± Krakowa. Nasi parlamentarzy¶ci ma³opolscy nie potrafi± dzia³aæ w zespole. Podziwiam pos³ów ze ¦l±ska, podziwiam pos³ów z Podkarpacia, którzy, je¿eli chodzi o walkê o pieni±dze dla swojego województwa, graj± jednym g³osem. Nasi przedstawiciele z Krakowa, którzy piastuj± wa¿ne funkcje w klubach parlamentarnych, nie tworz± jednej dru¿yny. Droga S7, przy której nie ma protestów mieszkañców, nie ma protestów samorz±dów, s± wszystkie zielone ¶wiat³a, s± pieni±dze, s± wszystkie zgody, nie ma tylko jednego: wy³±cznie woli politycznej. Co mo¿emy zrobiæ? Musimy namawiaæ naszych pos³ów, aby próbowali graæ w zespole – mówi³ obecny na debacie wójt gminy Micha³owice, Antoni Rumian.

W konsekwencji w naszym regionie w zakresie dzia³añ infrastrukturalnych dzieje siê niewiele. Szans± na przyspieszenie inwestycji zwi±zanych z realizacj± S7 mo¿e okazaæ siê przyznanie organizacji zimowych igrzysk Krakowowi. Jednak na razie pewne jest tylko jedno: na wspomniane dwa odcinki drogi ekspresowej mieszkañcy Ma³opolski musz± jeszcze poczekaæ. Jak d³ugo? Nie wiadomo.

Autor: Joanna Bieñ
¬ród³o: „Krakowski Rynek Nieruchomo¶ci” nr 05/2014,  2014.04.14
ZAPISZ SIÊ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzieñ
otrzymasz naj¶wie¿sze informacje.
Zobacz przyk³adowy biuletyn.

Polacy buduj± mniejsze domy, a deweloperzy wiêksze mieszkania
Artyku³
Polacy buduj± mniejsze domy, a deweloperzy wiêksze mieszkania