Do ogromnych portów lotniczych obsługujących miliony pasażerów miesięcznie i skupiających wokół siebie minimiasteczka, tzw. aeropolis, Balicom wciąż daleko. Jednak rok 2013 dla Airport Kraków będzie okresem obfitującym w wielkie zmiany: nowe inwestycje, rozwój siatki połączeń oraz plany zwiększenia ruchu.
Rozwój obszarów wokół portów lotniczych, dobrze skomunikowanych z miastem pozwala na stworzenie punktu handlowego, który odwiedzają również mieszkańcy po to, by zrobić zakupy. Przykładem tego może być lotnisko w Atenach. Kiedy Balice osiągną taki sukces? Perspektywa rozwoju zakłada, że do 2035 r. będą one gruntownie zmodernizowane, a ranga stolicy Małopolski jako europejskiego ośrodka metropolitalnego wzrośnie. W tym celu zaplanowano dwutorowe przeprowadzenie prac na terenie samego lotniska: w strefie landside (np. nowy terminal, przebudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego) oraz airside (modernizacja dróg kołowania, rozbudowa płyty postojowej). Ponadto projekt rozwoju Kraków Airport dotyczy poprawy infrastruktury drogowej, a w związku z tym – komfortu dotarcia do tego miejsca.
Fot. 1. Wizualizacja – Hotel Hilton Garden Inn
Ku nowemu obliczu lotniska
Już wiosną ruszy kilka kluczowych inwestycji, a tereny wokół portu staną się ogromnym placem budowy, na którym prace prowadzone będą przez całą dobę (takie wymogi wykonawcom postawiło lotnisko). Dzięki umowie podpisanej 27 lutego br. z włoską firmą Astaldi, w marcu rozpocznie się rozbudowa międzynarodowego terminalu pasażerskiego oraz kładki prowadzącej do wielopoziomowego parkingu i hotelu. Powierzchnia terminalu będzie wynosić 56 tys. m kw., a więc zwiększy się trzykrotnie. Dojazd do terminalu nie sprawi trudności, gdyż przebudowany zostanie wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska. Z nowego przystanku kolejowego, parkingu i hotelu, będzie można dotrzeć do terminalu naziemną kładką. Kolejne przedsięwzięcia, które rozpoczną się już w marcu dotyczą strefy powietrznej. Przebudowane zostaną drogi kołowania Alfa, Bravo, Golf i Fokstrot, a poszerzona – Charlie. Natomiast po rozbudowie płyty postojowej znajdzie się miejsce dla 21 samolotów. Tym zadaniem zajmie się konsorcjum firm Max Boegl, które zaproponowało realizację za 162 mln zł. Finalizacja tych inwestycji doprowadzi do zwiększenia przepustowości lotniska w perspektywie do 2020 r. – w ciągu jednego roku będzie ono w stanie obsłużyć 8 mln pasażerów, niemal dwa razy więcej niż obecnie.
Często, szybko, komfortowo
To nie wszystkie plany rozwoju lotniska, istnieją również takie, które związane są ze stworzeniem wokół portu centrum wystawowego, konferencyjnego i naukowo-technologicznego. Pierwszym krokiem do realizacji tego celu będzie budowa czterogwiazdkowego hotelu – Hilton Garden Inn, który w podkrakowskich Balicach działać będzie w systemie franczyzowym. W jego wnętrzach znajdą się: 154 pokoje, 24-godzinne centrum biznesowe oraz sale konferencyjne. Inwestor, Kraków Airport Balice, powierzył generalne wykonawstwo obiektu firmie Eiffage Budownictwo Mitex SA. Inwestycja warta 51,4 mln zł ma zostać sfinalizowana już w 2014 r.
Dalszy rozwój lotniska nie byłby jednak możliwy bez rozbudowy infrastruktury oraz poprawy jakości dojazdu do podkrakowskiego portu. Dostanie się do Balic nie jest obecnie skomplikowane: kursuje do niego pociąg oraz autobusy MPK. Od października 2012 r. działa również Kraków Airport Taxi uruchomione przez sam port lotniczy – to ewenement na skalę krajową. Plany inwestycyjne przewidują jednak większe ułatwienia. Czerwiec br. ma przynieść rozpoczęcie przebudowy linii kolejowej biegnącej z dworca Kraków Główny do przystanku w Balicach. PKP PLK w związku z tym ogłosiło jesienią 2012 r. przetarg, jednak jeszcze nie wiadomo, kto będzie wykonawcą inwestycji. Przewidziano budowę m.in. drugiego toru na odcinku Mydlniki- Balice, trzech nowych przystanków oraz elektryfikację linii. Zgodnie z zapowiedziami, po zakończeniu prac (w grudniu 2014 r.) zwiększy się częstotliwość przejazdów, poprawi się komfort jazdy, a pociągi poruszać się będą z maksymalną prędkością 80 km/h.
Fot. 2. Wizualizacja – Port Lotniczy Balice po rozbudowie
Z myślą o osobach poruszających się samochodami osobowymi, Zarząd Dróg Wojewódzkich, zaplanował przebudowę układu drogowego w rejonie lotniska. Dotyczy to modernizacji drogi wojewódzkiej nr 774, na której w formule „zaprojektuj i zbuduj” stworzone zostanie m.in. 6 rond. Termin realizacji tych założeń nie został jeszcze ustalony.
Inwestycja z happy endem?
Efektem końcowym wszystkich inwestycji ma być stworzenie międzynarodowego obiektu o dużym znaczeniu i większej niż dotąd przepustowości. Szacuje się, że sama finalizacja prac w 2015 r. pozwoli na obsługę w godzinie szczytu 1800 pasażerów w przylotach i tyleż samo w odlotach. Trzeba przyznać, że plany, jak na polskie warunki, są imponujące. Pozostaje tylko czekać na to, aby się ziściły.