Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


szukaj po słowie:

w dziale:



   

Ewidencja prowadzona przez wspólnotę mieszkaniową

Wspólnota mieszkaniowa jest obowiązana prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Wynika to z art. 29 ust. 1 ustawy o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zm.).

Ustawa o własności lokali nie określa sposobu prowadzenia ewidencji przez wspólnotę mieszkaniową. Sposób prowadzenia tej ewidencji wspólnota mieszkaniowa ustala we własnym zakresie.

Ewidencja ta powinna być prowadzona odrębnie dla każdej wspólnoty w sposób zapewniający uzyskanie prawidłowych danych do sporządzenia sprawozdań, deklaracji i zeznań podatkowych.


Koszty zarządu nieruchomością wspólną

W celu należytego utrzymania lokali, ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną. Zalicza się do nich, zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali, w szczególności:

  • wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej,
     
  • opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
     
  • wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.


Przychody wspólnoty mieszkaniowej

Przychodami wspólnoty mieszkaniowej są przede wszystkim zaliczki w formie opłat bieżących wnoszone przez właścicieli lokali na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali).

Wspólnota mieszkaniowa może także osiągać przychody i pożytki z nieruchomości wspólnej, tj. w szczególności: czynsze z najmu części wspólnych, przychody ze sprzedaży nieruchomości wspólnej, itp. Przychody te służą pokrywaniu wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. Wynika to z art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali.


Ewidencja innych zdarzeń

Przedmiotem ewidencji prowadzonej przez wspólnotę mieszkaniową powinny być także:

  • operacje dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego,
     
  • rozrachunki z właścicielami lokali tworzącymi wspólnotę mieszkaniową, umożliwiające określenie stanu zadłużenia lub wielkość nadpłaty,
     
  • rozrachunki z tytułu świadczeń wykonanych na rzecz wspólnoty mieszkaniowej,
     
  • rozrachunki z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i innych tytułów publicznoprawnych.


Plan kont dla wspólnoty mieszkaniowej prowadzącej księgi rachunkowe w sposób uproszczony

Wspólnota mieszkaniowa może - mimo że nie ma takiego obowiązku - prowadzić księgi według zasad określonych w ustawie o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.) lub w sposób uproszczony określony w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. z 2001 r. nr 137, poz. 1539 ze zm.).

Wspólnoty mieszkaniowe często decydują się na prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób uproszczony (tj. określony w rozporządzeniu). Wymaga to m.in. opracowania dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, zawierającego:

  • wykaz kont księgi głównej (syntetycznych),
     
  • przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń,
     
  • zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych (analitycznych) oraz ich powiązania z kontami księgi głównej.

Przykładowy wykaz kont syntetycznych i analitycznych dla wspólnoty mieszkaniowej prowadzącej ewidencję kosztów na kontach zespołu 5 powinien w takim przypadku obejmować co najmniej następujące konta:

Symbol konta

Nazwa konta

Syntetyka

Analityka


130


01
02

Zespół 1 - Rachunki bankowe
Rachunek bieżący
Rachunek Funduszu Remontowego


200



210



220



249



01
02
03

01
02
03

01
02
03

01

Zespół 2 - Rozrachunki i roszczenia
Rozrachunki z właścicielami lokali mieszkalnych i użytkowych
Jan Nowak
Stanisław Kos
Jadwiga Jasińska
Rozrachunki z dostawcami
Zakład Energetyczny
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
Zakład Oczyszczania Miasta
Rozrachunki publicznoprawne
Rozrachunki z Urzędem Skarbowym - podatek dochodowy
Rozrachunki z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Rozrachunki z Urzędem Miasta - podatek od nieruchomości
Pozostałe rozrachunki
Zakład Ubezpieczeniowy - ubezpieczenie budynku


500


01
02-1
02-2
02-3
03-1
03-2
04
05
06-1
06-2

Zespół 5 - Koszty zarządu nieruchomością wspólną
Zużycie energii
Usługi obce - remont i konserwacja budynku
Usługi obce - utrzymanie porządku i czystości
Usługi obce - koszty usług bankowych
Podatki i opłaty - podatek od nieruchomości
Podatki i opłaty - opłata za wieczyste użytkowanie gruntu
Wynagrodzenia członków zarządu i zarządcy
Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
Pozostałe koszty - ubezpieczenie budynku
Pozostałe koszty - nadwyżka kosztów nad przychodami za rok ubiegły


650

 

Zespół 6 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów
Rozliczenia międzyokresowe kosztów - nadwyżka kosztów nad przychodami


700


750
751


01
02
03
01
01

Zespół 7 - Przychody i koszty
Zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną
Przychody z wynajmu części wspólnych
Nadwyżka przychodów nad kosztami za rok ubiegły
Przychody finansowe - odsetki
Koszty finansowe - odsetki


840

850
860

 

Zespół 8 - Fundusze specjalne i wynik finansowy
Rozliczenia międzyokresowe przychodów - nadwyżka
przychodów nad kosztami
Fundusz Remontowy
Wynik finansowy


Wspólnota mieszkaniowa prowadząc księgi rachunkowe w sposób uproszczony sporządza sprawozdanie finansowe również w formie uproszczonej. Wzór bilansu i rachunku wyników przedstawia załącznik nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów. Różnica pomiędzy przychodami i kosztami ustalona w rachunku wyników zwiększa - po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego - odpowiednio przychody lub koszty w następnym roku obrotowym (§ 2 ust. 4 rozporządzenia).


 



 

Obrazek

Autor: Ewa Gruchot
Źródło: „Gazeta Podatkowa" Nr 485 z dnia 2008-09-01,  2008.10.10
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Likwidacja obowiązku meldunkowego – praktyczne konsekwencje podatkowe
Artykuł
Likwidacja obowiązku meldunkowego – praktyczne konsekwencje podatkowe