Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


szukaj po słowie:

w dziale:



   

Deweloperskie podsumowanie roku

Dla niektórych był to okres stagnacji i wyczekiwania, dla innych moment przełomowy. Niemniej w zgodniej opinii wielkopolskich deweloperów rok 2013 należy uznać za pozytywny. Był to także poniekąd okres przejściowy w branży. Po zakończeniu funkcjonowania programu Rodzina na Swoim w sejmowych kuluarach powstawała nowa propozycja rządowych dopłat, która pod nazwą „Mieszkanie dla Młodych”  weszła w życie wraz
z początkiem 2014 r.

Ceny będą rosnąć, spadać, czy też ustabilizują się? Deweloperzy wstrzymają nowe inwestycje, bądź odwrotnie, pojawi się wiele nowych projektów? Jak w końcu zachowają się konsumenci? Początek roku 2013 wiązał się z dużą dozą niepewności i ostrożności w formułowaniu prognoz przez deweloperów. Jednak wraz z biegiem czasu okazywało się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Jak było naprawdę, jaki to był rok, zapytaliśmy wielkopolskich przedstawicieli branży. Mijający rok był dla branży deweloperskiej rokiem stabilizacji cen oraz zwiększenia liczby osób chętnych na zakup własnego M. W związku z coraz niższym oprocentowaniem lokat bankowych, klienci zaczęli szukać innych źródeł dochodu. Jednym z nich stał się rynek nieruchomości, a w szczególności wynajem mieszkań. Wśród klientów inwestycji Malta Fountain duże grono stanowiły osoby kupujące mieszkania za gotówkę – mówi Tomasz Wnuk, dyrektor generalny spółki Łacina Dom.

Dla niektórych deweloperów rok 2013 wiązał się z rozpoczęciem procesu budowy inwestycji, dla innych to był okres zamykania projektów i przekazywania mieszkań nowym lokatorom. To był rok przełomowy dla spółki Twoje M. Staliśmy się na rynku  firmą rozpoznawalną, kojarzącą się z wysoką jakością wykonania inwestycji. Przyczyniło się do tego m.in. zakończenie sprzedaży mieszkań na osiedlu Wiśniowym, a także przedterminowe oddanie etapów na osiedlu Słoneczne Tarasy oraz Villa Cascada w podpoznańskich Plewiskach. Wprowadziliśmy również w naszym biurze możliwość skorzystania z usług doradcy z zakresu kredytu hipotecznego, współpracującego z 26 bankami – mówi Magdalena Czuryńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Twoje M. Z pewnością deweloperom z ugruntowaną już pozycją jest łatwiej niż debiutantom. Pojawienie się na rynku nowego dewelopera, nowej inwestycji, to zawsze działanie obarczone pewnym ryzykiem, ale też większa różnorodność ofert dla szukających własnego M. Rok 2013 był dla nas decydujący, ponieważ od stycznia ruszyliśmy z budową oraz sprzedażą naszego pierwszego projektu mieszkaniowego na wielkopolskim rynku. Staraliśmy się dostosować inwestycję Nowe Ogrody do specyfiki oraz oczekiwań lokalnej społeczności. Minione miesiące pokazują, że nasz debiut okazał się sukcesem i myślę, że udało nam się zdobyć zaufanie Poznaniaków. Zrealizowaliśmy już 90 proc. I etapu budowy, a 40 proc. powstałych mieszkań znalazło swoich właścicieli. Tym samym oceniamy rok 2013 bardzo pozytywnie i z dużą nadzieją w II kwartale 2014 r. przystąpimy do budowy kolejnego etapu inwestycji – wyjaśnia Katarzyna Robińska, prezes firmy Proxin Ogrody. Daleko nam jeszcze do sytuacji sprzed kilku lat, kiedy to trwał boom mieszkaniowy, a deweloperzy sprzedawali inwestycje jeszcze na etapie tzw. dziury w ziemi. Pojawiają się jednak na rynku trafione inwestycje, gdzie zainteresowanie ze strony klientów przypomina tamte złote czasy branży. W porównaniu z rokiem 2012 odnotowaliśmy ponad dwukrotny wzrost sprzedaży domów na naszych dwóch osiedlach. Szczególnie dużym zaskoczeniem jest dla nas bardzo pozytywny ze strony kupujących odbiór naszej nowej inwestycji, osiedla Rodzinny Zakątek, w podpoznańskim Kórniku. Oferta, którą wprowadziliśmy do sprzedaży w połowie roku przyniosła nam w niespełna 4 miesiące sprzedaż na poziomie ponad 90 proc. – zdradza Krzysztof Krzyżaniak, współwłaściciel firmy KM Building. 

 

Zmieniają się ceny, architektura budynków, zmieniają się także oczekiwania klientów. Rynek ewoluuje, a wraz z tym zjawiskiem pojawiają się nowe trendy w zachowaniach klientów. Wielu naszych klientów to rodzice kupujący mieszkania swoim dzieciom rozpoczynającym studia. Innym, ciekawym trendem, który zauważyliśmy, było odwrócenie wspomnianej sytuacji. Mianowicie dzieci, które ułożyły sobie życie w większym mieście, kupowały lokale swoim rodzicom, często samotnie mieszkającym gdzieś w Polsce. Mniejsze mieszkanie w bloku oznacza niższe rachunki, to także sąsiedztwo punktów handlowo-usługowych czy opieki medycznej – wskazuje Tomasz Wnuk. Nie wszystkie jednak preferencje ulegają szybkim zmianom. Nadal sporą popularnością cieszą się mieszkania segmentowe, za którymi idzie przystępna cena. Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że największym zainteresowaniem nadal cieszą się mieszkania o powierzchni do 50 mkw. oraz cenie oscylującej w granicach 200 tys. złotych. Uważamy, że taki stan rzeczy będzie się utrzymywał, a program MdM jeszcze bardziej wzmocni tę tendencję – zaznacza  Magdalena Czuryńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Twoje M. I choć wielu deweloperów postawiło na takie mieszkania, należy wziąć pod uwagę, że dla powiększającej się rodziny dwa pokoje mogą już nie wystarczać. Zauważyliśmy, że wielu klientów  przychodzi do biura z zamiarem zakupu mieszkania o powierzchni powyżej 70 mkw. A przecież są to  zupełnie inne metraże niż rekomendowane obecnie na rynku.  Dlatego w kolejnym etapie rozbudowy osiedla przewidujemy więcej takich lokali – wskazuje Katarzyna Robińska.

Jakkolwiek zmieniają się preferencje klientów czy ich możliwości finansowe deweloper nie powinien spocząć na laurach. Wsłuchanie się w oczekiwania klientów i odpowiednia reakcja, to właściwy krok w kierunku stabilizacji marki i zadowalających wyników sprzedażowych. Klienci oczekują wysokiej jakości wykonania domów. Na każdym kroku oczekują też indywidualnego podejścia. Ponadto coraz częściej zainteresowani są także wykończeniem domu w standardzie „pod klucz” czy też innymi dodatkowymi opcjami w aranżacji przestrzeni w domu, czy poza nim – wyjaśnia Krzysztof Krzyżaniak.
 
Wszystko wskazuje na to, że najgorsze czasy branża mieszkaniowa ma już za sobą. Pozytywne opinie i podsumowania 2013 r. podpowiadają, że w nowym, 2014 r. przybędzie projektów, a deweloperzy znów będą się prześcigać w promocjach bądź rabatach i kusić klientów na tysiąc sposobów.

Źródło: Mission Public Relations,  2014.01.02
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Szkło do zadań specjalnych
Artykuł
Szkło do zadań specjalnych