Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


szukaj po słowie:

w dziale:



   

Dom Otwarty – nowa forma prezentacji nieruchomości

Zakup mieszkania wiąże się z wysoką ceną, wiele osób dokonuje takiej transakcji tylko raz w życiu. Dodatkowo, dom często kojarzy się z poczuciem bezpieczeństwa, realizacją marzeń itd. Wielu klientom nie wystarcza już standardowa prezentacja mieszkania przygotowana przez pośrednika. Jednocześnie ze względu na dużą konkurencję na rynku, agenci nieruchomości coraz częściej sięgają po nietypowe metody promocji, które mają przyciągnąć potencjalnych klientów i doprowadzić do sfinalizowania transakcji. Jedną z takich form jest organizowanie tzw. Domów Otwartych (z ang. Open House), wzorowanych na podobnych wydarzeniach, popularnych zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.

Jak to wygląda?

Typowy Dom Otwarty przypomina trochę przyjęcie dla grupy znajomych. Wszystkie osoby zainteresowane daną nieruchomością odwiedzają ją jednego dnia, o ustalonej porze. Przez godzinę lub dwie mają okazję bez pośpiechu obejrzeć każdy kąt i porozmawiać z pośrednikiem nieruchomości. Takim wydarzeniom często towarzyszy kawa lub herbata, ewentualnie poczęstunek. To wszystko sprawia, że potencjalny klient czuje się swobodniej niż podczas tradycyjnej prezentacji, a co za tym idzie – łatwiej mu wyobrazić sobie, jak czułby się po wprowadzeniu do danego mieszkania. Zarówno pośrednicy, jak i kupujący, w czasie Domu Otwartego mogą też przekonać się, jak duże jest zainteresowanie daną nieruchomością. Gromadząc wszystkich potencjalnych klientów w jednym miejscu, agenci oszczędzają mnóstwo czasu. Jest to jednak forma promocji, która opłaca się tylko pośrednikom pracującym na podstawie umowy na wyłączność. Jeżeli ktoś działa na zasadzie umów otwartych, zdradzając adres nieruchomości umożliwiłby konkurencji przejęcie swojego klienta, co wiązałoby się z utratą prowizji.

Jak przygotować mieszkanie?

Mieszkańcy nieruchomości przeznaczonej na sprzedaż zazwyczaj opuszczają mieszkanie na czas Domu Otwartego. Często tłumaczy się to faktem, że ich obecność onieśmielałaby potencjalnych klientów, a sami również mogliby czuć się nieswojo, obserwując, jak obcy ludzie zaglądają w różne zakamarki i komentują miejsca ważne dla kogoś ze względów sentymentalnych. Ważne jednak, by przed zorganizowaniem wydarzenia dokładnie posprzątać całe mieszkanie, a także zabrać rzeczy osobiste i wartościowe przedmioty. Dzięki temu nieruchomość będzie prezentowała się bardziej atrakcyjnie, a jednocześnie zachowamy bezpieczeństwo.

Dla kogo Dom Otwarty?

Dominika Dąbrowska, agent nieruchomości z RE/MAX Prestige przekonuje, że Dom Otwarty można zorganizować praktycznie dla każdego domu czy mieszkania. Jednak poszczególne przypadki należy rozpatrywać indywidualnie. Szczególnej oprawy wymagają nieruchomości ekskluzywne. Prezentację willi wartej kilka milionów może uświetnić np. krótki występ znanego artysty, który podkreśli luksusowy charakter nieruchomości, a także przyciągnie klientów poszukujących takich obiektów oraz agentów, specjalizujących się w tej gałęzi rynku. Jeśli sprzedajemy typowe mieszkanie atrakcyjne wizualnie, najlepiej będzie skorzystać z klasycznego podejścia, zgodnie z którym pośrednicy nieruchomości i potencjalni klienci będą mogli przyjść, rozsiąść się, wypić kawę i spokojnie obejrzeć dany lokal. Nieco inaczej wyglądają Domy Otwarte organizowane dla nieruchomości wymagających gruntownego remontu. Główny atut takich obiektów to stosunkowo niska cena, dlatego w tym przypadku prezentacje zazwyczaj mają charakter informacyjny. Ważne, by zgromadzić jak największą liczbę agentów nieruchomości i potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani zakupem. Ograniczony czas wydarzenia oraz spotkanie z innymi zainteresowanymi, w połączeniu z atrakcyjną ceną, może przyspieszyć finalizację transakcji.

Gdzie szukać inspiracji?

Choć Domy Otwarte to w Polsce ciągle nowość, coraz więcej pośredników nieruchomości zauważa zalety tej formy promocji. Informacji o tym, jak zorganizować takie wydarzenie można szukać w artykułach branżowych lub korzystać z doświadczenia innych agentów. Źródłem inspiracji są również szkolenia z tego zakresu przeznaczone dla agentów nieruchomości. Przykład stanowią warsztaty, cyklicznie organizowane w Krakowie przez firmę RE/MAX.

 

Autor: Anna Kapłańska
Źródło: Krakowski Rynek Nieruchomości, nr 23/2017,  2018.02.05
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Rezydencja Walenty
Artykuł
Rezydencja Walenty